menu

Sint Jansviering 

25 juni 2019  

Feest met zomerse accordeonklanken

In verband met de verwachte warmte zullen de programmaonderdelen die zich daarvoor lenen in de buitenlucht plaatsvinden. Het zal daardoor een beweeglijke avond worden (binnen - buiten enz.), waarbij we ons verder zo min mogelijk inspannen.

Door de Ledengroep Antroposofische Vereniging Regio Zwolle wordt vier keer per jaar een kunstzinnige ontmoetingsactiviteit georganiseerd. Op dinsdag 25 juni 2019 wordt in dit kader Sint Jan gevierd. Naast een gedicht van Novalis en passende muziek voor de zomertijd verzorgt Madeleine de Vletter-Wulff het inhoudelijk deel.

Madeleine vertelt hierover: "Aartsengel Uriël spoort de mens aan om zich met de mysteriën van zowel de hoogten, als met die van de diepten te verbinden. Zodat deze zichzelf opgenomen voelt in de samenwerking van beide werelden: met de lichtkracht en met de kristallisatiekracht. Rudolf Steiner beschrijft in zijn Sint-Jans imaginatie dat je je al doende kunt laten inspireren tot muzikale klanken, tot dichtwoorden, tot beelden voor een 'schilderij', dat in het moment ontstaat. We willen een poging wagen om op basis hiervan enkele levende kunstwerken te laten ontstaan. Dit doen we door muziek en dichtregels te vinden bij houdingsbeelden, die menselijke deugden en ondeugden uitdrukken."

Na de pauze willen we graag samen met het publiek een gemakkelijk in het gehoor liggend Jiddisch lied tot klinken brengen, het liefst met zelfmeegebrachte muziekinstrumenten, zoals blokfluit en slaginstrumenten, ter verhoging van de feestvreugde.

Medewerking wordt voorts verleend door Anneke van Zanten (gedicht), Onno Wieten (accordeon), Jorinde van IJzerlooij (viool), Lia Zandvliet (piano) en Imke Jelle van Dam (piano).

De avond, die een openbaar karakter heeft, wordt gehouden in Vrije School Michael, Bachlaan 8 in Zwolle (vrij parkeren). De zaal is open vanaf 19.30 uur; het programma begint om 20.00 uur en eindigt om 22.00 uur. Na afloop wordt een vrijwillige bijdrage gevraagd.

programma 25 juni 2019.pdf